Related Object Info
Alma Mater
Malingsstrukturene bestod av et til tre lag i tillegg til grundering. Malingsoverflaten var svært kornete og ruglete. Dette var spesielt tydelig i belysning med sidelys. Malingslaget hadde en varierende tykkelse og overflatetekstur. Størstedelen av maleriet var malt i tykk maling som etterlot pastose områder og langstrakte penselstrøk (foto M965, 73). Enkelte steder var også en spesiell tekstur skapt ved å berøre den våte malingen med tuppen av penselbusten. Dette skapte pastose, kantede ansamlinger med maling (foto M965, 67).
I motsetning var malingen som lå direkte på lerretet tynn og utvasket, med lite eller ingen overflatetekstur (foto M965, 62 og 11). Andre områder med uttynnet maling var også tilstede, men da oftest påført over tykkere malingslag. I noen tilfeller hadde disse uttynnede lagene med maling rent vertikalt over andre malingslag, noe som muligens skyldes overvekten av bindemiddel i blandingsforholdet.