Advanced Search
Image Not Available
Tegninger

Utkast til Freia-frisen: En passiar ved stakittet

Title: Draft for the Freia Frieze: A Chat by the Picket Fence
Date: 1921–1922
Date Type: sikker
Date Type: certain
Medium: Fargestift, flere farger
Medium: Crayon, multicoloured
Paper Support: Velinpapir
Paper Support: Wove paper
Display Dimensions: org.hibernate.tuple.entity.CustomMapTuplizerImpl$CustomMapInstantiator$1@548e
Comment:I januar 1921 fikk Munch en henvendelse fra Freia Chokoladefabrik på Rodeløkka, med ønske om at han skulle male veggdekorasjoner til fabrikkens spisesal. I løpet av vinteren laget Munch utkast i størrelse 1:10 til seks felt til en mindre spisesal for de mannlige arbeiderne, og tolv felt til en større sal der kvinnene spiste. 6. april 1922 fikk han bestilling på de tolv feltene til den største spisesalen, med ønske om at de måtte være ferdige til fabrikkens 25-årsjubileum året etter. Alle maleriene ble malt i løpet av 1922, og var på plass i begynnelsen av januar 1923. Da Freia 10 år seinere bygde en egen fløy for fabrikkens kantine, ble Munchs bilder i 1934 innpasset i den såkalte Freia-salen, tegnet av arkitekt Ole Sverre. Dette skjedde i samråd med Munch, som sa seg fornøyd med omorganiseringen.
Munchs seks utkast til den lille spisesalen ble ikke utført, men kom til å danne utgangspunkt for hans videre forsøk på å realisere en arbeider-frise. (GW)

Comment: In January 1921 Munch was approached by Freia Chocolate factory at Rodeløkka with a request to paint wall decorations for the factory’s dining hall. That winter he made sketches on a 1:10 scale for six panels in a smaller dining room used by the male employees along with twelve panels in a larger dining room where the women used to eat. On April 6, 1922, he was commissioned to complete the latter in time for the factory’s 25th anniversary the following year. All the paintings were executed during the course of 1922 and they were in place by early January 1923. When Freia ten years later, in 1934, built a separate wing to house the dining hall, Munch’s pictures were moved to the so-called Freia hall, designed by architect Ole Sverre. This was done in compliance with Munch, who declared his satisfaction with the relocation. Munch’s six sketches for the small dining room were not completed, but they formed the basis for his further attempts at realising a workers’ frieze. (GW)
Bibliografi: Woll, Gerd, Edvard Munch: Monumentale prosjekter 1909-1930, utst. kat. Lillehammer Bys Malerisamling, 1993, kat. nr. 62 / ill. s. 163 (English edition: Edvard Munch: Monumental projects 1909-1930). Munch and the Workers, utst. kat. Newcastle Polytechnic Gallery, 1984, kat. nr. 64 / ill. s. 74 Edvard Munch: Arbeiterbilder 1910-1930, utst. kat. Kunstverein Hamburg, 1978, kat. nr. 64 / ill. s. 101 Woll, Gerd, "Arbetarskildringar" i Edvard Munch, 1863-1944, utst. kat. Kulturhuset, Stockholm 1977, kat. nr. 173 / s. 184, 213 (English and Swedish edition).
Påskrifter: En passiar ved stakittet [blyant, n.m.]
Annotation by Artist: Small talk by the fence [pencil, lower middle]
Artist: Edvard Munch (norsk, 1863–1944)
Credit Line: Munchmuseet
Credit Line: The Munch Museum
Primary Maker: Edvard Munch
Is Virtual: false