Advanced Search
When We Dead Awaken: Irene, Maia and the Nun
Tegninger
When We Dead Awaken: Irene, Maia and the Nun
1920–1925 (
plausible)
Crayon, multicoloured
Wove paper. 407 × 269 × 0,09 mm (h × b × t)
Comment:I utstillingen "Edvard Munch og Henrik Ibsen" i 1975 beskrives denne tegningen slik: "En slik scene finnes ikke beskrevet i stykket - men Munch har her gitt en konsentrert presentasjon av de tre kvinneskikkelsene i stykket. Denne presentasjonen er lagt kloss opptil hans eget bilde, "Kvinnen", som han mente hadde inspirert Ibsen til å skrive "Naar vi døde vaagner"."
Tegningen illustrerer Munchs frie forhold til Ibsens tekster og typer. I steden for å gjengi en bestemt scene i skuespillet, benytter han sine egne kompositoriske formler fra maleriet "Kvinnen" til å karakterisere de tre kvinneskikkelsene. Munch mente at Ibsen var blitt inspirert av "Kvinnen", som han hadde sett og diskutert med Munch på en utstilling i 1895. (FH)
Tegningen illustrerer Munchs frie forhold til Ibsens tekster og typer. I steden for å gjengi en bestemt scene i skuespillet, benytter han sine egne kompositoriske formler fra maleriet "Kvinnen" til å karakterisere de tre kvinneskikkelsene. Munch mente at Ibsen var blitt inspirert av "Kvinnen", som han hadde sett og diskutert med Munch på en utstilling i 1895. (FH)
Bibliography:Templeton, Joan, Munch’s Ibsen: A painter’s visions of a playwright, Seattle 2008, ill. s. 130
Langslet, Lars, Henrik Ibsen, Edvard Munch: To genier møtes, Oslo 1994, ill. s. 89
Edvard Munch og Henrik Ibsen, utst. kat. Vestlandske Kunstindustimuseum, 1975, kat. nr. 78 / s. 7
Langslet, Lars, Henrik Ibsen, Edvard Munch: To genier møtes, Oslo 1994, ill. s. 89
Edvard Munch og Henrik Ibsen, utst. kat. Vestlandske Kunstindustimuseum, 1975, kat. nr. 78 / s. 7
The Munch Museum, MM.T.00183-21
Is Virtual: false